Laatste maanden voor de tram in de Zaagmolenstraat
In een brief aan bewoners laat de gemeente Rotterdam weten dat de tram nog één keer tijdelijk terugkeert in de Zaagmolenstraat: van 20 juli tot 22 november 2026 rijdt lijn 6 opnieuw een omleidingsroute door de straat. Daarna lijkt het definitief voorbij. Bewoners die juist pleiten voor het behoud van de tram, maken zich ernstig zorgen: “We zijn helemaal niet gehoord.”
De brief bevestigt dat de gemeente samen met de RET onderzoekt of het tramspoor in de straat definitief buiten dienst kan worden gesteld. Daarna zouden de rails worden verwijderd, en zou de straat opnieuw ingericht worden. “Dat betekent dat de tram nooit meer terugkomt,” zegt een bewoner. “En dat is verdrietig, want de tram rijdt hier al sinds 1910. Meer dan een eeuw geschiedenis wordt zomaar weggevaagd.”
“Er is maar naar één groepje geluisterd”
Wat bewoners vooral steekt, is dat zij niet het gevoel hebben dat er echt geluisterd is naar de hele wijk. “De gemeente overlegt al die tijd met de werkgroep Zaagmolenstraat,” zegt iemand. “Maar dat is een kleine club mensen die vanaf het begin heeft gepleit voor het verdwijnen van de tram. Wie vertegenwoordigen zij eigenlijk? Niet de wijk als geheel. Zeker niet ons.”
Op sociale media en tijdens wijkbijeenkomsten komt steeds vaker een ander geluid naar boven: dat van mensen die de tram juist willen behouden. “Voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn is de tram cruciaal. Die kunnen straks niet meer naar hun huisarts, hun familie, of het centrum zonder lange omwegen of overstappen,” klinkt het.
Vaagheid over alternatieven
Wat de zorgen vergroot, is dat er in de brief wel wordt gesproken over alternatieven — zoals een busplan — maar dat daar geen enkele concrete toezegging over wordt gedaan. “We moeten maar hopen dat er iets voor terugkomt,” zegt een bewoner. “En als er straks niks geregeld is, zijn de sporen al uit de straat getrokken en is het te laat.”
Voor veel bewoners voelt het alsof de beslissing om de tram weg te halen al is genomen, terwijl er nooit echt breed draagvlak voor is gepeild. “Het is dat we de brief nu zien, anders hadden we het misschien pas geweten als de rails al uit de straat lagen,” zegt iemand cynisch.
“Het voelt alsof de tram geruisloos wordt afgevoerd”
Hoewel er begrip is voor het feit dat de tijdelijke omleiding van de trams afgelopen jaar veel drukte gaf, vinden veel bewoners het onterecht dat dit als argument wordt gebruikt om de tram helemaal af te schaffen. “Dat was een tijdelijke situatie door werkzaamheden,” zegt een bewoner. “En zelfs toen stonden er mensen bij de haltes. De tram wordt gewoon gebruikt.”
De vrees groeit dat de laatste tram in november 2026 zal rijden. Daarna blijft er misschien nog een herinnering over — maar geen verbinding meer. “De tram hoort bij deze wijk. Hij verbindt Crooswijk met Noord, het Zwaanshals met de Bergweg, ouderen met hun boodschappen, mensen met elkaar. En straks is dat allemaal weg.”
Volg de 010fluencer op Instagram. Klik hier en kijk hoe hij de zaken vernultiniseert.
De Noordergids heeft ook een pagina op Facebook. Volg ons en krijg automatisch onze berichten in je nieuwsoverzicht. Ga naar de Noordergids op Facebook.