Rotterdam pakt verkeersaso’s breder en strenger aan

Hard optrekken, te snel rijden, knallende uitlaten en luide muziek: in veel straten in Noord en de rest van de stad ervaren bewoners steeds vaker overlast van zogeheten verkeersaso’s. De gemeente komt daarom met een uitgebreid pakket van 28 maatregelen onder de noemer Verkeersaso Aanpak 2.0.

Wethouder Pascal Lansink Bastemeijer (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit) presenteert de nieuwe aanpak na eerdere kleinschalige proefprojecten. Omdat de overlast op steeds meer plekken opduikt, kiest de gemeente nu voor een stedelijke strategie. Daarbij wordt per wijk samen met bewoners, wijkraden, handhavers, politie en het Openbaar Ministerie bekeken welke maatregelen het beste werken.

Drempels, wegversmallingen en slimmer handhaven

Volgens de wethouder is één simpele maatregel, zoals het afsluiten van een straat, nooit voldoende:
“We hebben een mix van oplossingen nodig. Meer handhaving, anders ingerichte wegen met drempels of versmallingen, en vooral: bij de bron aanpakken wie voor de overlast zorgt.”

De gemeente blijft bestaande maatregelen zoals mobiele controles en samenscholingsverboden uitvoeren. Daarnaast wordt gekeken waar vaste en mobiele flitspalen het meest effectief zijn.

Tijdelijke rijstrookafsluiting tegen racers

Op doorgaande wegen waar normaal veel verkeer rijdt, blijkt dat verkeersaso’s vooral toeslaan op rustige momenten. Door op juist die momenten tijdelijk rijstroken af te sluiten, wordt het onmogelijk om extreem hard te rijden. Gewoon verkeer moet daar zo min mogelijk hinder van hebben.

Nieuw speciaal handhavingsteam

Rotterdam stelt bovendien een speciaal team samen dat zich volledig richt op het opsporen en aanpakken van overlastgevers. Zo moet de pakkans flink omhoog.

Overlast melden via MeldR-app

Rotterdammers die overlast ervaren, kunnen dat nu rechtstreeks melden via een nieuwe categorie in de MeldR-app: ‘Voertuigen – Overlast verkeersgedrag’. De meldingen worden gebruikt om de 28 maatregelen op de juiste plekken in te zetten.

Biggenruggen en andere fysieke ingrepen

In sommige straten worden fysieke maatregelen toegepast. Zo zijn bij De Esch witte betonnen ‘biggenruggen’ geplaatst om hardrijden onmogelijk te maken. Ook in andere wijken, waaronder delen van Rotterdam-Noord, worden vergelijkbare ingrepen onderzocht.

Meer informatie over de Verkeersaso Aanpak is te vinden via Verkeersveiligheid en overlast.

Foto: Eric Helden


Volg de 010fluencer op Instagram. Klik hier en kijk hoe hij de zaken vernultiniseert.

De Noordergids heeft ook een pagina op Facebook. Volg ons en krijg automatisch onze berichten in je nieuwsoverzicht. Ga naar de Noordergids op Facebook.
Schuiven naar boven